DomaZdravje & vitalnostPomen pravilne telesne drže za zdravje in vitalnost

Pomen pravilne telesne drže za zdravje in vitalnost

Ohranjanje pravilne telesne drže je ključnega pomena za naše splošno počutje, zdravje ter optimalen pretok energije v telesu. Pravilna drža zagotavlja naravno krivuljo naše hrbtenice (t. i. dvojni S), s tem pa se razbremeni pritisk na vratni in ledveni predel ter poskrbi za ustrezno obremenitev na strukture mišic, hrbtenice in vezi.

Dvojna vloga telesne drže   

Naša vzravnana drža ima dvojno vlogo – služi kot podpora notranjim organom in kot osnova za hojo (gibanje pod ‘vplivom’ gravitacije). Poleg tega naša drža deluje kot sprejemnik dražljajev, ki prihajajo preko oči, stopal, čeljusti, medenice, sklepov in mišic s fascijo. Te informacije nato možganom omogočajo ustvarjanje gibalnih in miselnih odzivov.

Dobro ravnotežje je povezano z največjim senzoričnim organom, fascijo, ki je pravzaprav organ telesne drže. Fascija določa našo obliko. Četudi bi iz našega telesa izločili vse mišice, kosti, organe, bi še vedno ostala naša oblika. Je najbogatejši senzorični organ, v katerem se nahaja največ proprioceptorjev (čutov za ravnotežje). Zanje so najprej mislili, da se jih največ nahaja v mišicah in sklepih, vendar jih je največ pravzaprav prav v fascijah.

Kako se telo in možgani odzivajo na pravilno držo

S pravilno držo telesa lahko pozitivno vplivamo na naše fizično in psihično počutje (boljše razpoloženje), zmanjšujemo bolečine v predelih križa in vratu oz. na splošno v sklepih. Prispevamo tudi k pravilnemu načinu dihanja, ki ni plitev in stresen. V napačni drži je oteženo dihanje s trebušno prepono, ki je glavna mišica za dihanje. Izboljšajmo sprejem senzoričnih informacij, za posledično boljši motorični odziv. Hkrati pa ne stiskamo notranjih organov, nimamo daljše hoje ali fizičnega napora na telo. Stiskanje organov v sključeni drži namreč lahko upočasni in utesni prebavila, kar lahko privede do zlepljenja črevesja in fascij. S pravilno držo se tudi ne izoblikujejo bolečine ali zategnjenost, zmanjša se verjetnost za padce in poškodbe, ohranjamo fizično moč, ter ekonomično porabljamo energijo in posledično se počasneje utrudimo.

Dve vaji, ki jih lahko izvajate v udobju vašega doma

1. VAJA: Pozdrav soncu, je vaja, ki se jo izvaja z zaporedjem asan (telesnih položajev) in dihalnih tehnik, ki se izvaja pri jogi. Zaporedja predstavljajo dinamičen način ogrevanja in sproščanja telesa ter uma. Ključni elementi vaje pozdrava soncu so fluidno gibanje in sinhronizacija dihanja s premikanjem med položaji.

  1. Začnite stoje, nogi skupaj ali rahlo narazen, roki ob telesu, dlani obrnjeni naprej. Zavedajte se svoje drže, sprostite rameni. Raztegnite se, kot da ste visoki, kot gora.
  2. Dvignite roki nad glavo, obrnite dlani drugo proti drugi in raztegnite hrbtenico. Vdihnite med dvigom rok.
  3. Spustite se naprej, se nagnite v bokih, upognite koleni ali ostanite z ravnimi nogami, poskušajte se dotakniti tal ali goleni s prsti, medtem ko izdihujete.
  4. Dvignite se do polovice, dlani na tleh ali na golenih, hrbet je raven, poglejte naprej, vdihnite.
  5. Postavite roki na tla, stopali potisnite nazaj in ustvarite raven položaj telesa od glave do pet. Aktivirajte trebušne mišice in ostanite stabilni, dihajte enakomerno.
  6. Spustite se v položaj, kjer sta roki nekoliko upognjeni, komolca sta ob telesu, nadlakti sta vzporedni s tlemi.
  7. Potisnite telo navzgor z rokami, dvignite prsni koš in poglejte proti stropu. Dihajte globoko.
  8. Potisnite medenico navzgor in nazaj, razširite prste na rokah, ustvarite obratno V obliko s telesom, pogled usmerite proti stopalom.
  9. Vrnite se v polovični položaj prepogiba naprej, vdihnite.
  10. Spustite se nazaj v položaj prepogiba naprej, izdihnite.
  11. Dvignite se nazaj v položaj raztezanja navzgor, vdihnite.
  12. Vrnite se v začetni položaj in ostanite zbrani ter umirjeni, enakomerno dihajte.

2. VAJA: Krožite z boki stoje, vključite predklone in zaklone, rotacije hrbtenice stoje, roki sklenete za glavo – vdihnete, pogledate navzgor in odprete komolca, nato izdihnete in zaprete komolca skupaj, brada je proti prsnici.

Ne opustite aktivnosti, ki ste v aktivni dobi izvajali vsak dan. Recimo, načrtno gibanje po stopnicah ohranite tako, da se ne preselite v hišo/stanovanje brez stopnic. Vztrajajte in se vsak dan podajte na sprehod na bližnji hrib, izvajajte jutranje vaje ipd. Hkrati izvajate tudi kognitivne aktivnosti (npr. rešujete križanke, sudoku, se začnete učiti novega jezika ipd.). 

Alja Malis

Alja Malis

Ustanoviteljica Vadbene klinike

ZADNJI ČLANKI

Limfni sistem: najpomembnejša tekočina v našem sistemu

Limfni sistem nadzira gibanje tkivne tekočine, limfe in možgansko tekočino. V telesu te tekočine predstavljajo 60 % telesne mase.

Združljivost pokojnine in dodatnega zaslužka

Združljivost pokojnine in dodatnega zaslužka: Sorazmerni del pokojnine se začne izplačevati od prvega dne naslednjega meseca po spremembi obsega dela oziroma opravljanja dejavnosti.

Ali izpolnjujete pogoje za upokojitev

Prehod iz statusa zaposlenega v aktivno življenje v zrelem obdobju z ustreznimi mesečnimi prejemki se začne s tem, da vas delodajalec najprej odjavi iz zavarovanja.

Dodatek za pomoč in postrežbo

Kdo lahko prejme dodatek za pomoč in postrežbo? Uživalci starostne, predčasne, invalidske, vdovske ali...

VEČ ČLANKOV AVTORJA

Združljivost pokojnine in dodatnega zaslužka

Združljivost pokojnine in dodatnega zaslužka: Sorazmerni del pokojnine se začne izplačevati od prvega dne naslednjega meseca po spremembi obsega dela oziroma opravljanja dejavnosti.

Je spolnost res samoumevna in zgolj za mlajše

"Pogled na starost in spolnost je odsev naše družbe in naših lastnih vrednot ..."

PODPORA SVOJCEM ob izgubi bližnjega

V uredništvu smo pripravili novo izdajo brezplačnega POGREBNEGA PRIROČNIKA 2022, namenjenega PODPORI SVOJCEM ob izgubi bližnjega.    Vsebine smo pripravili skupaj z VEČ KOT 40 STROKOVNJAKI iz različnih področij, ki so podali uporabne informacije za svojce. Predvsem gre zahvala za nastanek priročnika sodelujočim pogrebnim podjetjem, Inštitutu za sodno medicino, sodelujočim iz...

Vsakodnevne vaje za ohranjanje vitalnosti

Rekreacija je ključna za ohranjanje vitalnosti in elastičnosti telesa. Zbrali smo 11 vsakodnevnih vaj za zaupanje v ravnotežje.

Vid kot v rosnih letih – operacija sive mrene

Operacija sive mrene je v razvitem svetu eden najpogosteje izvajanih operativnih posegov v oftalmologiji in medicini nasploh.

DRUGE ZANIMIVOSTI

Limfni sistem: najpomembnejša tekočina v našem sistemu

Limfni sistem nadzira gibanje tkivne tekočine, limfe in možgansko tekočino. V telesu te tekočine predstavljajo 60 % telesne mase.

Dentalni turizem – le na prvi pogled ceneje

Na slovenski trg so se močno zasidrali ponudniki zobozdravstvenih storitev iz tujine - dentalni turizem.

Delovna terapija: prvo srečanje

Delovna terapija je široka stroka, ki posameznikom z različnimi zdravstvenimi izzivi pomaga, da živijo kakovostno življenje.

Začnite s telesno aktivnostjo

Vaše telo se je z leti spremenilo, vendar s telesno aktivnostjo še vedno lahko začnete, četudi ste šele začetnik ali se k njej vračate po nekaj letih premora.

Urejeni nohti

Stopnja rasti nohtov se pri 25 letih upočasni za približno 0,5 % na leto, kar pomeni, da nohti do 85. leta zrastejo le za 2 milimetra na mesec.
WordPress Ads