Prave tekočine za dobro počutje

0
648
Pitje tekočin

Z leti se zmanjšuje delež vode, ki sestavlja telo, hkrati tudi izgubljamo občutek za žejo. Pitje tekočin je del uravnotežene prehrane in lahko prispeva tudi k ohranjanju vitalnosti kože.

Zdravi seniorji pijte dnevno vsaj liter in pol tekočine, najprimernejša je voda ali nesladkan čaj (sadni, hibiskus, planinski). Če jemljete zdravila se pred pitjem zeliščnega čaja pozanimajte, kako bo zelišče vplivalo na delovanje vašega zdravila.

Izogibajte se zaužitju sladkih pijač (pijače z mehurčki, sladki sokovi, vode z okusi) in preveč slanih tekočin (prekomerno soljene juhe in omake). Mineralne vode so primerne zaradi mineralov in ker na telo delujejo alkalno, so protiutež preobilni hrani, ki povzroča obremenitev telesa s kislinami. Splošno gledano so tako mineralne vode zdravilne, vendar prekomerno pitje mineralnih vod ni priporočljivo zaradi prevelike vsebnosti nekaterih mineralov. Če vam je zdravnik predpisal omejeno količino tekočine, se v takšnem primer držite njegovih navodil.

Voda je zakon

Voda je najboljša pijača. Njen okus lahko obogatite z nekaj kapljicami limone (poskrbite za vnos vitamina C in folata) ali drugega citrusa, tako lahko že s pitjem vode zaužijete pomemben del potrebnih vitaminov. Občasno lahko posežete po sadnih sokovih, a jih razredčite z vodo, da preprečite prekomeren vnos sladkorja. Zelo dobri so tudi naravni sokovi, sveže stisnjeni iz domačega sokovnika, ki jih lahko osladite z naravnim domačim medom. Kadar nimate možnosti za uravnotežene obroke (npr. na potovanjih, taborjenjih) ali je vaše telo izpostavljeno večjemu stresu, lahko v kozarcu stopite vodotopne vitaminske tablete. V multivitaminskih tabletah ni zelo veliko sladkorja, zato se lahko uporabljajo, ko so ljudje v povečanem stresu in nimajo uravnotežene prehrane. Vendar poskrbite tudi za uravnoteženo zdravo prehrano.

Osvežilni napitek

V steklenico ali kozarec nalijte vodo in vanjo potopite citruse ali kumaro narezane na tanke rezine. Dodajte list bazilike in nasekljano meto. Pijačo popestrite tako, da dodate tudi drugo sadje npr. jagode, limeto, pomarančo, borovnice, jabolko, hruško, lubenico ali ananas. Začinite z nekaj lističi rožmarina, s ščepcem cimeta ali kurkume, ali dodajte rezino ali dve ingverja. Če pijačo pripravite že dan prej in jo čez noč pustite v hladilniku, se okusi dobro prepojijo med seboj.

INGVERJEV ČAJ
2 jedilni žlici olupljene in sesekljane ingverjeve korenine prelijte z vrelo vodo. Nekoliko ohladite, nato pa dodajte čajno žličko naravnega medu in po želji limetin sok.

Načrt za manj sladkane pijače

Poskusite se odvaditi pitja pijač z dodanim sladkorjem, saj se z leti upočasnjuje metabolizem. Nezavedni vnos sladkorja se hitro spremeni v odvečne kilograme. Naredite si načrt, kako boste zmanjšali vsaj količino sladkorja, ki ga dodajate pijačam – npr. ta teden dodajate 1 žličko sladkorja namesto 2, naslednji teden polovico in tako dalje. Ali pa navadni kristalni sladkor najprej zamenjajte z rjavim, nato z žlico medu in na koncu pijte vašo najljubšo tekočino brez dodatkov.


Če se vseeno odločite za sladko ali sladkano pijačo, jo spijte takoj po naporu ali med obrokom, da se vsaj nekoliko omili vnesen glikemični indeks. Živila z nižjim glikemičnim indeksom se bodo počasneje prebavila. Dlje časa boste ostali siti in polni energije.

Doma pripravljen sok

Če imate na voljo doma pridelano sadje ali zelenjavo, si zelenjavni ali sadni sok pripravite sami. Nasekljajte, pretlačite sadje in ga precedite skozi gazo oz. za pripravo uporabite sokovnik. Najbolj osvežilen je, če ga uporabite takoj. Če ne boste vsega porabili takoj, pa ga lahko shranite v hladilniku do naslednjega dneva.

Domača topla juha

Juhe so ključne jedi za zdravje zaradi vnašanja zadostne količine potrebnih mineralov, za ustrezen vnos soli in zmanjšanje občutka žeje. Vsak dan izberite drugo sezonsko svežo zelenjavo. Izogibajte se uporabi umetnih kock in ojačevalcev okusa. Dnevno je priporočljivo zaužiti približno 1,5 g soli. Pretirano omejevanje soli v prehrani velikokrat povzroči pomanjkanje soli v telesnih tekočinah, kar je lahko škodljivo za zdravje. Prav tako tudi pretirana raba soli (več kot 2,3 g na dan), predvsem v konzerviranih mesnih produktih, ojačevalcih okusa, ni primerna, saj lahko pripomore k visokemu krvnemu tlaku – arterijski hipertenziji.

Bojan Knap

Prof. dr. Bojan Knap

dr. med. specialist internist, vodja oddelka za peritonealno dializo, UKC LJ

Prijava na novice

Če želite prejemati naše občasne novice na svoj elektronski naslov, vas vabimo, da se s klikom na gumb in izpolnjeno prijavnico prijavite na novice.