Skrb za pravilno držo telesa

0
176
Pravilna drža telesa

Prepričanje v lastno ravnotežje je pomemben del vzdrževanja zavzetosti za telesno aktivnost in gibanje, s katerim ohranjate skeletno-mišični in srčno-žilni sistem. Poskrbite za ohranjanje gibčnosti, vitalnosti in elastičnosti telesa, da boste s stabilnim korakom opravljali vsakodnevne naloge in redno telesno aktivnost. Dobro ravnotežje je povezano z največjim senzoričnim organom, fascijo, ki je pravzaprav organ telesne drže.

Vitalne in elastične fascije

Področje fascij je bilo že v preteklosti raziskovano področje, vendar so bile predvsem obravnavane kot vezivno tkivo, ki nima posebne vloge v telesu.


Fascija določa našo obliko. Tudi če bi iz našega telesa izločili vse mišice, kosti, organe, bi še vedno ostala naša oblika. Je najbogatejši senzorični organ, v katerem se nahaja največ proprioceptorjev (čutov za ravnotežje), za katere so najprej mislili, da se jih največ nahaja v mišicah in sklepih, vendar jih je največ pravzaprav prav v fascijah.

Fascije rišejo našim možganom naš telesni zemljevid, preko njih občutimo, kako se gibamo v prostoru in kako se na primer giba naša roka v odnosu na telo, ali imam glavo naprej ali nazaj, ali imam lopatice skupaj ali narazen, v kakšni legi imamo medenico, v kakšni pa noge. Fascija je tridimenzionalna mreža (iz vezivnega tkiva), kot pajčevina iz želatine, ki določa obliko našega celotnega telesa. Ne ovija samo naših mišic, ampak tudi naše organe, žile, živčne končiče – vsako celico v našem telesu. Primarno je sestavljena iz vode. Ima tudi fibroblaste, to so celice, ki ustvarjajo kolagenska vlakna, torej kolagen in tudi celice, ki sestavljajo hialuronsko kislino, ki pomaga vodi vstopiti v celice (hitrejše zdravljenje, če se npr. urežemo ali poškodujemo). Med fascije spada tudi medcelična tekočina, kamor celice izložijo odpadne produkte (limfni oz. filter sistem telesa) in iz nje dobijo hranila.

Gibanje ustvarja naše proprioceptorji, in tisti, ki se več ukvarjajo z gibanjem, tudi s plesom in podobnimi dejavnostmi, imajo bolj vitalne in viskozne (več vode v njih) fascije. Posledično fascije bolje drsijo med seboj in so tudi bolj elastične in zato imajo boljši nadzor nad svojim telesom, delajo manj napak pri gibanju in imajo manj možnosti, da se poškodujejo (pri vsakodnevnih gibih, športnih aktivnosti, ko so starejši), saj so njihovi gibi bolj kontrolirani in natančni.

Gibajte se pravilno

Fascija ima to pomembno lastnost, da se lahko krči brez soudeležbe mišic. V njih se ustvarja elastični potencial telesa, t. i. katapult efekt, kot na primer, če bi imeli lok in puščico – z malo energije ustvarjate veliko gibanja. Pomembo je, kako to razumemo pri našem vsakodnevnem gibanju. Če hodimo z lepim tempom, lahko hodimo ure in ure, in se ne bomo močno utrudili. Pri takšni hoji nismo uporabljali toliko mišic, vendar bolj elastični odboj fascij, preko katerih v sami osnovi recikliramo svojo energijo, saj se lahko do 93 % kinetične energije vrne nazaj. Z »uporabo« fascij lahko tako prihranimo toliko energije, da tečemo maratone, skačemo v višino. Pri lastnih fascijah moramo poskrbeti za ohranjanje elastičnega odboja, saj ga z leti začne primanjkovati, ko korak postaja manj odbojen, krajši in hodimo s počasnejšim tempom.


Ni pomembno samo, da se gibamo, ampak tudi kako se gibamo.

Na primer pri hoji, je idealen tempo 100-110 korakov na minuto – pri takšnem tempu lahko resnično koristimo naš elastični potencial, če pa hodimo počasi (t. i. muzejska hoja), takrat pa je naše telo bolj odvisno od mišičnih kontrakcij in nas noge začnejo boleti, ker se mišice na stopalih in nogah utrudijo, saj samo one delajo, medtem ko fascije na nek način stojijo oz. zgubljajo svojo elastičnost.

Ali so vaše fascije elastične

Sodobni človek s sodobnim načinom življenjem, lahko telo pripelje do tega, da je fascija kronično zakrčena in manj fluidna ter lepljiva, kar so z najnovejšimi raziskavami leta 2018 tudi dokazali. Predvsem ledvena fascija postane toga, lepljiva in zakrčena. To naj bi pravzaprav prispevalo k primarnim bolečinam v križu, ki naj bi jih imelo 80 % ljudi. K temu prispeva tudi telesna neaktivnost, čustveni stres in slaba drža, šele kasneje se lahko razvijejo kronični izzivi v tem delu telesa.

Fascija se preoblikuje drugače kot mišica

Fascije se da preoblikovati, predvsem pa potrebujejo dalj časa, od 1 do 2 let, da se resnično preoblikujejo. Medtem ko če želimo preoblikovati mišico, jo lahko že v nekaj tednih, vendar če prenehamo z vadbo, mišica ponovno popusti. Po drugi strani pa fascija, ko jo preoblikujemo, veliko dlje zdrži v »novem« stanju. Fascije oblikujemo tudi z našim načinom življenja (sedenje, stres, način gibanja), zato bi morali spremeniti tudi naš način življenja – večkrat prekiniti sedenje z razteznimi vajami, več hoditi, delati raztezne vaje.

Na eni strani so to raztezne vaje, ki vsebujejo gibanje celotne linije fascij v enem gibu – na primer sprednja linija ali veriga fascij poteka od čela preko trupa do stopal, zadnja veriga fascij pa od zatilja preko hrbta, vse do stopala.

Pri takšnih vajah se spodbuja tudi nastajanje kolagena, vendar ga tudi ne želimo preveč, saj moramo spodbuditi tudi nastajanje hialuronske kisline, da nam pomaga do več vode. Zato je pomemben tudi trening, ki spodbuja odbojnost ali elastičnost – npr. če stojimo (ali gremo na vse štiri) in se odbijamo od tal. Pomembno je tudi, kako sprostimo fascijo, pri tem potrebujemo fizični pritisk, z nekim predmetom pritiskamo in hkrati spodaj vrtimo, da tkiva drsijo v dve nasprotni smeri. To lahko naredite s samomasažnimi pripomočki ali z obiskom pri terapevtu, ki pozna takšen način masaže, saj to ni »navadna« masaža.

Nasvet
Trening fascij izvajajte 1–2 krat na teden, saj ima telo določene zakonitosti, kdaj proizvaja kolagen in kako se obnavljajo mikropoškodbe, ki se pojavijo. Preostale dni v tednu pa se vseeno gibajte in naredite kakšne druge raztezne vaje.
Alja Malis

Alja Malis

Ustanoviteljica Vadbene klinike

Prijava na novice

Če želite prejemati naše občasne novice na svoj elektronski naslov, vas vabimo, da se s klikom na gumb in izpolnjeno prijavnico prijavite na novice.