Vzdržujte dobro počutje in vaše zdravje

0
469

Skrb za zdravje naj bo vaša osnovna skrb. Čeprav se počutite dobro, se odzovite vabilu na preventivne preglede, namen katerih je skrb za zdravje in zgodnje odkrivanje tistih ljudi, ki so ogroženi z boleznimi.

Vzdržujte telesno težo

Vzdržujte telesno težo ter se kakovostno prehranjujte z ustreznim vnosom sveže zelenjave in kakovostnih beljakovin. Mešana, redna in pestra prehrana je koristna za zdravje in vaše počutje, obenem pa preprečuje zgodnejše zbolevanje. Povečana ali znižana telesna teža je pomemben dejavnik tveganja številnih kroničnih bolezni, kot so sladkorna bolezen tipa 2, koronarna srčna bolezen, povišan krvni tlak, bolezni žolčnika, možganska kap, nekatere vrste raka, poveča pa se tudi pogostost kostno mišičnih težav in težav z dihanjem. Obrokov ne izpuščajte, ampak jih enakomerno porazdelite preko celega dne. Dnevno popijte vsaj 8 kozarcev tekočine, najbolje vodo.

Raven holesterola v krvi

V organizmu je holesterol nujno potreben za rast in razvoj celic, pa tudi za proizvodnjo žolča, nekaterih hormonov ter vitamina D. Z vsakodnevnim gibanjem (vzdrževanje telesne teže) in zdravo prehrano (nemastna hrana) ter opustitvijo kajenje boste vzdrževali raven holesterola in preprečili tveganje za bolezni srca in ožilja.

Krvni tlak v zrelejših letih

Normalen krvi tlak v zrelejših letih je 130−139/85−89, z zdravim načinom življenja – izogibanje prekomernemu uživanju soli, zadostnemu uživanju zelenjave in sadja, vzdrževanju telesne teže in izogibanju pitja alkohola ter primerni telesni dejavnosti, bo vaš krvni tlak ostal v normalnih mejah. Med tem ko je zvišan krvni tlak je eden najpomembnejših dejavnikov tveganja za kronične nenalezljive bolezni (bolezni srca in ožilja) in obolevnost ledvic. Simptomi kot so glavobol, vrtoglavica ali težave z vidom so opozorilo, da se odpravite na preventivni pregled, saj zvišan krvni tlak praviloma ne povzroča težav, zato ga v zgodnji fazi najdejo slučajno.

Kako vzdrževati pravo raven sladkorja v krvi 

Zagotovite zadostne količine energije, da se bo glukoza v krvi sproščala in porabljala. Poskrbite za zdravo prehrano (redne obroke) in redno telesno dejavnost. Dr. Jelka Zaletel, dr.med., svetuje, da se po 30. letu starosti vsakih 5 let opravi preventivni pregled, katerega del je tudi, da se v laboratoriju preveri raven krvnega sladkorja na tešče. Povišan krvni sladkor ima lahko posledice na raznih organih: očeh, prekrvitve in oživčenja stopal ter okvare ledvic. Težave, povezane z visoko ravnjo sladkorja (več kot 10 mmol/l), se kažejo kot žeja, pogosto uriniranje in nenamerna izguba telesne teže. Če traja dlje, pa še utrujenost oziroma oslabelost, meglen vid ter okužbe sečil.

Zdrav prebavi trakt vpliva na dobro počutje

Da bo vaš prebavni trakt zdrav, najprej uredite prehrano. Za zdrav prebavni trakt je potrebno uživati hrano z dovolj vlakninami, redno gibanje, vnos dovolj velike količine tekočin ter skrb za redno praznjenje črevesa. Čez dan pijte toplo vodo.

Hrana z dovolj kalcija za primerno kostno gostoto

Včasih močne kosti postanejo zaradi znižane kostne gostote, krhke in lomljive. Gibi, ki so bili včasih samoumevni, kot dvigniti vnuka, vrečke iz trgovine, vzeti pekač iz pečice, lahko povzročijo zlome. Najpogosteje se zlomijo vretenca, kolk in roka tik nad zapestjem. Diagnozo postavijo z merjenjem kostne gostote s posebno napravo, ki deluje na podlagi rentgenskih žarkov. Zdravje vaših kosti je odvisno predvsem od vas samih. Uravnotežena prehrana z dovolj kalcija, beljakovin, vitamina D, redna telesna dejavnost in gibanje na svežem zraku, soncu ter zdrav način življenja so zelo učinkoviti pri tem.

Urinska inkontinenca

Do inkontinence pride zaradi zrahljanega mišičevja medeničnega dna, zato je pomembno redno izvajanje vaj za krepitev mišic medeničnega dna. Poleg Keglovih vaj poskrbite za vzdrževanje telesne teže in se izogibajte dvigovanju težkih bremen. Pomembno je tudi, da vsak dan spijete dovolj tekočine (vode ali nesladkanega čaja). Normalno je, da greste na stranišče od 4 do 8 v enem dnevu, pri tem je pomembno, da ste sproščeni in se ne napenjajte.

Telesna aktivnost izboljša spanec

Redna telesna aktivnost pomeni, da izvajate aktivnosti vsaj 30 minut dnevno. Z redno telesno vadbo boste preprečili padce in izboljšali ravnotežje, ohranjali mišično moč in vzdrževali telesno težo (z optimalno telesno težo boste izboljšali tudi počutje). Poleg tega boste izboljšali delovanje imunskega sistema in prebavil, posledično zmanjšali tveganje za pojav kroničnih bolezni. Telesna aktivnost izboljša tudi spanec, zaradi aktivnost boste hitreje zaspali, spanec pa bo globlji in zmanjšuje izgubo spomina ter upad miselnih sposobnosti.

 

Preventivni programi

  • Program ZORA

ZORA je državni program presejanja za raka materničnega vratu, ki je namenjeno odkrivanju predrakavih in zgodnjih rakavih sprememb na materničnem vratu. V program so vključene ženske,  stare 20– 64 let. Če v zadnjih treh letih niso opravile  pregleda z odvzemom brisa materničnega vratu same, dobijo na dom pisno vabilo na pregled, ki jim ga pošlje bodisi izbrani ginekolog ali center ZORA na Onkološkem inštitutu Ljubljana. Več o programu ZORA lahko preberete na: http://zora.onko-i.si/.

  • Program DORA

DORA je državni program presejanja za raka dojk, ki je namenjeno odkrivanju še netipnega raka dojk in vsaki dve leti vabi na mamografijo ženske, stare  50– 69 let. To je namreč starostno obdobje, v katerem je največja verjetnost, da ženska zboli za tem rakom. Več o programu DORA lahko preberete na: http://dora.onko-i.si/.

  • Program Svit

Svit je državni program presejanja za raka debelega črevesja in danke. Namenjen je odkrivanju predrakavih sprememb in zgodnjih oblik raka na debelem črevesu in danki pri navidezno zdravi populaciji, ki nima simptomov ali znakov bolezni. Pravico do sodelovanja v programu imajo prebivalci Republike Slovenije, stari 50–69 let, z urejenim obveznim zdravstvenim zavarovanjem in je brezplačno za vse, ki imajo urejeno obvezno zdravstveno zavarovanje, saj celoten potek presejanja financira ZZZS. Več o programu Svit lahko preberete na: http://www.program-svit.si/.

  • Pulmološki pregled

Pregled je namenjen vsem, ki imajo dalj časa trajajoči kašelj, težave z dihanje in povišano telesno temperaturo ter kadilcem kot tudi bivšim kadilcem.

  • Alergološki pregled

Alergološki pregled je namenjen vsem, ki se prekomerno odzivajo na vpliv okolja, vsem, ki imajo astmo, alergijo na hrano, senen nahod, težave s solzenjem ter nosnimi polipi in kožnimi izpuščaji.

  • Kardiološki pregled

Ta pregled je namenjen vsem, ki so pod stresom, ki imajo neredno in nezdravo prehrani, motnjo prenove, sladkorja in maščob (zvišan krvni sladkor, holesterol).

 

Vsebina: Mojca Buh

Alenka Borovničar, dr.med., Nacionalni inštitut za javno zdravje, dr. Jelka Zaletel dr.med., predsednica Diabetološkega združenja Slovenije in Duša Hlade Zore, dr. med., predsednica Zveze društev bolnikov z osteoporozo Slovenije

MogenasNad50

Aktivno v zrela leta.

Prijava na novice

Če želite prejemati naše občasne novice na svoj elektronski naslov, vas vabimo, da se s klikom na gumb in izpolnjeno prijavnico prijavite na novice.